КОНКУРС ЗНАВЦІВ «ПРИРОДА В ЗАГАДКАХ, ПРИСЛІВ’ЯХ, ПРИКАЗКАХ ТА ВІРШАХ»
Мета: Закріпити знання учнів про живу і неживу природу. Розвивати пам'ять, логічне мислення, зв'язне мовлення. Виховувати любов до рідної землі, природи.
ХІД ЗАХОДУ
І. Організаційний момент
Учитель
Наш дивний світ такий, як казка:
Он в небі хмаронька пливе, —
Тож бережи його, будь ласка,
Все в ньому гарне і живе.
Он квітка полум'ям палає,
І ясне сонечко блищить,
Чарівна пташечка співає -
Все в дивосвіт прийшло, щоб жить.
— Прекрасні слова, що розкривають тему усього живого, що є в природі. Протягом навчального року ми побували у царстві чарівної природи, мандрували екологічними стежками, проводили операцію-рейд «Чистий клас», малювали перші весняні квіти і зустрічали птахів із теплих країв, розповідали про рослини своєї вулиці тощо. А сьогодні ми проведемо підсумкове заняття — конкурс знавців «Природа в загадках, прислів'ях, приказках та віршах».
У конкурсі беруть участь дві групи: «Ромашки» і «Волошки».
II. Конкурс «Природа в загадках»
Кожна команда підготувала для іншої п'ять загадок. Виграє та команда, яка відгадає найбільше загадок.
Не гіркий і не солоний,
А солодкий і червоний.
Як же зветься цей товстун?
Здогадалися? …(Кавун)
Ці стрункі грибочки
Зайняли пеньочки.
Шапки в них кругленькі.
Кличуть їх …. (Опеньки)
Маленький хлопчик у сірій свитинці
По дворах стрибає, крихти збирає. (Горобець)
Вдень я сплю, а прийде ніч,
Отоді вже – інша річ!
Я виходжу полювати –
Стережись, мишва хвостата!
Не злічу вже, скільки штук
За життя я з’їв гадюк.
Я колючий, мов будяк,
А зовуть мене … (Їжак)
III. Конкурс «Природа в прислів'ях»
Кожна команда готувала прислів'я про природу. Виграє та команда, яка за 1 хв розповість більше прислів'їв.
Народні прислів'я
• Весняний дощ зайвим не буває.
• Травень ліс одягає, літо в гості чекає.
• Перегній відвезем, так і хліб привезем.
• Весна красна квітами, а осінь пирогами.
• Журавель летить високо, бачить далеко.
• Горобець малий, та вдалий.
• Мороз не великий та стояти не дозволяє.
• Спасибі, морозе, що снігу приніс.
• Ліс сам себе чистить.
• Де багато пташок, там нема комашок.
• Де вода, там і верба.
• Бджола мала, а й та працює.
• Зима без снігу — літо без хліба.
• Зозуля стала кувати — морозу не бувати.
• Сонце — на літо, зима — на мороз.
IV. Конкурс «Природа в приказках»
Командам пропонуються приказки про природу. Учасники повинні прочитати їх виразно, чітко і правильно. Виграє та команда, яка не припустилася помилок під час читання.
Приказки
• Пташка красна своїм пір'ям, а людина — своїми знаннями.
• Хто в літі буде співати, той у зимі буде танцювати.
• Хліб на хліб сіяти — ні молотити, ні віяти.
• На ледачій землі і трава не виросте.
• Листя пада — листопад.
• Осінь іде — дощі за собою веде.
V. Конкурс «Природа у віршах»
Командам пропонується прочитати вірші про природу. Виграє та команда, яка прочитала більше віршів, виразно, з інтонацією.
Вишеньки
Поблискують черешеньки
в листі зелененькім,
черешеньки ваблять очі
діточкам маленьким.
Дівчаточко й хлопчаточко
під деревцем скачуть,
простягають рученята
та мало не плачуть.
раді б вишню з’їсти,
та високо лізти,
ой раді зірвати,
та годі дістати!
- Ой вишеньки-черешеньки,
червонії, спілі,
чого ж бо ви так високо
виросли на гіллі?
Леся Українка
ВІРШ-РАЙДУГА
Ці рядочки — голубі,
в них літають голуби,
достигають синьо сливи
і дзвенить весела злива.
А оці рядки — зелені,
тут і липи, тут і клени,
тут і травка, і лужок,
і пахучий огірок.
Ну, а ці рядочки — жовті,
в них і сонечко, і жовтень,
все навколо в позолоті —
це, звичайно, їх робота!
Тут — горить гвоздики око,
і на вулицях широких
прапорів хлюпоче повінь,
ось чому рядки — червоні.
А оці рядки від снігу
ще вночі
сіяли сріблом,
але вранці сонце всталс —
і сніжок на них
розтанув...
Чародійне слово
Хлоп'я у полі стежкою прошкує.
Метелик білий в маки залетів.
Чорненький котик в снопиках мишкує,
вони такі під сонцем золоті!
Він ловить шурхіт, шелест, шарудіння,
хапає снопик лапками двома.
А миша знає слово чародійне,
і він її ніколи не спійма.
VI.«Запитання-відповідь»
- Які тварини і птахи, занесені до Червоної книги?
- Цього птаха називають лісовим лікарем», він лікує дерева, витягуючи шкідливих комах з-під кори? (Дятел)
- Складіть кластер «Причини створення заповідників».
- Чи росте дерево взимку? Чому? (Ні, воно взимку в стані спокою)
- Назвіть тварин, які взимку сплять? (Ведмідь, їжак)
- Яка тварина може прожити без води 45 днів? (Верблюд)
- Хто змінює шубку 2 рази на рік? (Білка, заєць)
- Що таке Червона книга? (Книга, в яку заносять рідкісні рослини, тварин, яких потрібно охороняти)
VII. Гра «Треба — неможна»
Треба:
• садити (дерева);
• попивати (квіти);
• підгодовувати (птахів);
• допомагати (звірям узимку).
Не можна:
• ламати (гілки на деревах);
• руйнувати (мурашники);
• ловити (метеликів);
• руйнувати (гнізда птахів).
— Молодці, діти! Сьогодні ми згадали правила поводження в природі, і я сподіваюсь, що ви їх запам'ятаєте і дотримуватиметесь.
VIII.Підсумок заходу
Підбиваються підсумки, оголошується команда-переможець, вручаються призи.