1000 символів ліворуч

Колообіг Оксигену в природі. Озон. Проблема чистого повітря. Застосування та біологічна роль кисню.

   Тема.Колообіг Оксигену в природі. Озон. Проблема чистого повітря. Застосування та біологічна роль кисню.  

   Мета:

  • розширити і поглибити знання учнів про Оксиген як хімічний елемент та кисень як просту речовину; розглянути колообіг Оксисену в природі; з'ясувати основні галузі, що використовують кисень;
  • сприяти розвитку в учнів екологічної культури;
  • виховувати дбайливе ставлення до свого здоров’я, до навколишнього середовища.

   Обладнання та реактиви:  періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва, таблиця „Колообіг Оксигену у природі”, слайди „Застосування кисню”.

   Базові поняття та терміни: Оксиген, кисень, колообіг Оксисену

   Тип уроку: комбінований.

Девіз: „Хімія широко простягає руки свої у справи людські”.

                                                    Хід уроку                                                                           1. Організаційний момент

  • Організація класу;
  • налаштування на роботу;
  • перевірка наявності підручників, зошитів, щоденників, канцелярського обладнання.

2. Цільова установа

Вправа «Асоціативний кущ»

Учні самостійно озвучують тему, яка зараз вивчається. Пригадують план характеристики хімічного елементу та простої речовини


 


                                         

II. Актуалізація опорних знань.                                                                            1.Які умови виникнення та припинення горіння?                                               2.Гра «Далі, далі!».(Учитель зачитує питання, а учні по черзі дають   швидко відповідь. Якщо учень не знає відповіді на запитання, то право відповідати переходить до наступного учня.)

 Запитання для гри.

 1.Назвіть оксид, найпоширеніший на Землі. (Вода.)

 2.Яка валентність Гідрогену у сполуках? (I)

 3.Що означає запис 502?(5 молекул кисню.)

 4.Цинкмає сталу чи змінну валентність? (Сталу, II)

 5.Залізний цвях - це тіло чи речовина? (Тіло.)

 6.Яка валентність Сульфуру в сполуках? (II, IV, VI.)

 7.Процес горіння простих чи складних речовин - це явище фізичне чи  хімічне? (Хімічне.)                                                                                                                     8.Які речовини прості утворені атомами Оксигену? (Кисень, озон.)                                                                                                                9.Із яких речовин у лабораторії можна одержати (добути) кисень?  (Перманганату калію, пероксиду водню, бертолетової солі.)                       10.Що важче: повітря чи кисень? (Кисень.)

Хімік – теоретик

Завдання: Відгадайте кросворд;

                               назвіть ключове слово;

                               який вклад в науку внесла ця людина?

1. Реакція між кількома речовинами з утворенням одного продукту реакції.

2. Реакція окиснення з виділенням світла і тепла.

3. Наука про речовини та їх перетворення.

4. Складна речовина, яка складається з двох елементів, один з яких обов’язково Оксиген.

5. Те, що виділяється при горінні речовин.

6. Речовина, яка прискорює хімічну реакцію.

7. Агрегатний стан кисню при температурі від -183С0 до -218С0

                                       1                    
                        2                
                                      3            
                        4            
                                                     5            
6                      
                                       7              
                         

 

На одній з площ міста в Англії стоїть бронзова скульптура молодого гарного чоловіка у модному костюмі 18 століття. У бронзі вдячні співвітчизники закарбували видатного хіміка.

Еколог

Завдання: В атмосфері в результаті горіння палива накопичуються оксиди N2O3, SO2, CO, які викликають глобальні екологічні проблеми: «парниковий ефект», «кислотні дощі» тощо.

Напишіть хімічні рівняння утворення цих оксидів, визначте типи хімічних реакцій.

Хімік – аналітик

Задача

Протягом доби людина вдихає близько 25 кг повітря. Під час роботи автомобіля кожні 100 км шляху використовується 1825 кг кисню. Обчисліть, скільки часу могла б дихати людина цим киснем, якщо масова частка кисню в повітрі дорівнює близько 23.


III. Вивчення нового матеріалу                                                     1.Поширеність Оксигену                                                                               Масова частка у оболонці Землі (атмосфера, гідросфера, літосфера) - 52%                                                                                                                  Масова частка у повітрі - 25% (об'ємна - 21%)                                                           В земній корі - 47% (за масою)                                                                                      В гідросфері - 85,6%.                                                                                              2.Колообіг Оксигену в природі                                                                                                       Робота з підручником, схемою

 

СТАНЦІЯ «БІОЛОГІЧНА»

Колообіг Оксигену вприроді. (розповідь за слайдом)

Кисень є однією з найважливіших речовин на Землі, забезпечує можливістьіснуваннжиття. Майже всі живі організми використовують кисень длядихання, і лише деякі мікроорганізми можуть без нього обходитися. Людина вспокійному стані витрачає для своєї життєдіяльност і близько 20 літрів киснюна годину. Під час виконання фізичної роботи витрата кисню дуже збільшується.Чому ж кисень такий необхідний для живих організмів? Тому що під часокиснення киснем органічних речовин виділяється велика кількість енергії, якуорганізми витрачають для власної життєдіяльності.

Під час дихання тварин і рослин глюкоза, яка надходить із їжею,окислюється киснем, що надходить із повітря, у результаті виділяютьсявуглекислий газ і вода. Тобто атоми Оксигену з молекул кисню переходять доскладу вуглекислого газу та води.Але не тільки живі організми споживають кисень атмосфери. Велика кількість кисню витрачаєтьс під час гниття та горіння різних речовин, особливопід час лісових пожеж і вивержень вулканів, у разі яких також виділяються

вуглекислий газ і вода.

       За останні сто років дуже зросло споживання кисню людством. Теплові

електростанції, автомобілі, літаки та інші види транспорту використовують  величезну кількість кисню для спалюванн палива — бензину, гасу та мазуту.

       Середній автомобіль за 100 км пробігу витрачає близько 21 м3 кисню. Цієї  кількості вистачило б одній людині для дихання протягом півтора місяця.

       Із сучасними об'ємами споживання кисню весь запас кисню в атмосфері дуже

швидко вичерпався б, якби не відбувалося його поповнення. Основний

постачальник кисню на Землі — рослини. Вони виділяють кисень в атмосферу  в процесі фотосинтезу. Основна кількість на нашій планеті виділяється  тропічними лісами та водоростями Світового океану. Останнім часом для своєї діяльності людина у величезних кількостях вирубує ліси, що призводить до  глобального зменшення кількості кисню в атмосфері.

     Фотосинтез відбувається з використанням енергії сонячного світла. Рослини

поглинають вуглекислий газ з атмосфери та воду з ґрунту, а з них синтезують глюкозу, яка запасається в бульбах, листках, стеблах тощо, та кисень, який виділяється в атмосферу.

          

СТАНЦІЯ «МЕДИЧНА»

Як впливає куріння на органи дихання людини?(Розумові здібності курців

гірші ,чим у людей, які не палять. Одна з причин –куріння створює брак кисню

для життєвих органів людини.)

 Прочитай! Весь кисень повітря через живу речовину проходить   приблизно за 2000 років.                                                                                                  3.Застосування кисню                                                                                              1.У пілотуючих   космічних апаратах (робота у відкритому космосі).                                                                                                          2.У споряджені водолазів.                                                                                          3.В авіації під час польотів на великих висотах та під час сходження на високі гірські вершини.                                                                                                                 4.В екіпіровці пожежників.                                                                                     5.У медицині для підтримання життя хворих із утрудненим диханням. 6.Енергетика, металургія, хімічна промисловість.                               4.Біологічна роль кисню.                                                                          а)Підтримує дихання.                                                                                          б)Відбуваються реакції окиснення поживних речовин.                                  в)вивільняється енергія для діяльності організму.                                г)вивільняється теплота для підтримки температури тіла теплокровних тварин.                                                                                                                   Фізіологічна дія кисню.                                                                                               Чистим киснем людина дихати не може: він отруйний для організму  В атмосферному повітрі кисню 21%. Якщо концентрація кисню в атмосфері Землі підвищиться до 30%, то всі процеси в живих організмах прискоряться, й організми почнуть швидко старіти. В разі дихання повітрям з підвищеною концентрацією кисню може виникнути стан ейфорії й так зване кисневе отруєння. З іншого боку, якщо рівень кисню в атмосфері впаде нижче 16%, людина почне задихатися.                                                                                             5.Озон                                                                                                                              Оксиген утворює 2 алотропні форми – кисень О2 та озон О3. На відміну від кисню,озон має запах, є отруйним,його температури плавлення та кипіння вищі. Він виявляє більшу хімічну активність.                                                                 Робота з таблицею                                                                                                                           Властивості кисню та озону                                           

Характеристика властивостей

 

Кисню

 

Озону

Агрегатний стан   Газ Газ
Запах  Без запаху

Різкий

своєрідний

Смак  Без смаку Без смаку
Колір Без кольору синій
Температура  кипіння  кисню   -193 С - 112г/л
Температура плавлення кисню -219 С - 119С
Важчий чи легший за повітря Важчий Легший
Розчинність( у 100 об’ємах  води при 20 градусах С)  3 об’єми

49

об’ємів

Фізіологічна дія Неотруйний Дуже отруйний
Хімічні властивості Окисник Дуже сильний окисник
Реакційна здатність Висока Дуже висока

                                                 

6.Проблема чистого повітря                                                                                                                        Учні зачитують свої думки.  

                                                             

IV.Узагальнення та систематизація знань.                                                                             1.Робота в групах - „коло ідей”. Запропонувати заходи, які дозволять підтримувати необхідний відсотковий вміст кисню у складі повітря.                                                                                           

Вчитель:

А тепер увага – дуже жахливий факт! В Японії вже почали продавати чисте повітря. Мешканці мегаполісів вже давно забули, яким є його ковток - ковток свіжості та запаху лісу. Що ж є причинами того, що цей товар чекає

фінансовий успіх?

(учні називають причини)

Так, дійсно. Людство в результаті своєї господарської діяльності погіршує стан повітря і само собі створює велику кількість екологічних проблем.

(доповіді учнів, запис в зошиті)

V.Підсумок  уроку.

     Мікрофон»

  • «Сьогодні на уроці я зрозумів, що…»
  • Поясніть народну мудрість:

«Багато лісу - не губи.

Мало лісу – бережи.

Немає лісу – посади».

                                                                             

VI.Домашнє  завдання.                                                                                             Опрацювати матеріал  підручника.