1000 символів ліворуч

Використання інсценізацій за творами В.О.Сухомлинського під час роботи групи продовженого дня

 

 Комунальний заклад «Навчально-виховне об’єднання№33

 «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів,

дошкільний навчальний заклад»

Кіровоградської міської ради Кіровоградської області

Педагогічні читання, присвячені 94-й річниці від дня народження В.О.Сухомлинського

Використання інсценізацій за творами В.О.Сухомлинського під час роботи групи продовженого дня

 

Підготувала вихователь ГПД  4 класу Лихошерстова І.А.

 

 


 

     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Вивчення педагогічної та методичної літератури, передового досвіду показує, що в даний час накопичений великий теоретичний і практичний досвід з організації театрально-ігрової діяльності в початковій школі. Під театралізованими іграми вчені розуміють «гру в театр», «сюжетами яких служать добре відомі казки або театральні вистави за готовими сценаріями»... Театралізовані ігри є іграми-уявленнями, які мають фіксований зміст у вигляді літературного твору, яка розігрується дітьми в особах. У них, як і в справжньому театральному мистецтві, за допомогою таких засобів, як інтонація, міміка, жест, поза і хода, створюються конкретні образи. Методика роботи з дітьми за театральної діяльності на заняттях така: на першому етапі-діти колективно відтворюють текст казки, на другому етапі - пропонується одній дитині читати за всіх персонажів казки, на третьому етапі - діти виконують ряд творчих завдань (висловити радість, страх і т.п.). на четвертому - здійснюється читання казки за ролями і т.п

 Ефективність театралізованої діяльності багато в чому залежить від її інтегрування із заняттями з образотворчого мистецтва  . У процесі декоративно-оформлювальної  творчості діти мають можливість подумати, поміркувати, згадати і пофантазувати, що також позитивно впливає на виразність створюваних образів. На основі аналізу наукової та методичної літератури виділяються декілька  видів театралізованих предметних ігор. Стає очевидним, що види театралізованих ігор різноманітні. Вони взаємно доповнюють один одного і можуть зайняти гідне місце у виховно-освітній  роботі школи  і зробити життя дитини яскравішим, багатшим і різноманітнішим. Слід торкнуться ще одного дуже важливого аспекту  у роботі з дітьми, пов'язаного з виготовленням іграшок для театралізованої діяльності та створення предметно-ігрового середовища в класі. Аналіз методичної літератури та досвіду роботи показує, що при розробці театрально-ігрової діяльності вчені і практики звертали велику увагу на розвиток дитячої творчості. У результаті були знайдені цікаві методичні прийоми. Назвемо деякі з них:

       самостійно придумати сюжет про двох уявних іграшок і обіграти його;

·        читання знайомої казки і пропозиція дітям придумати нову казку, але з тими самими персонажами ;

       запропонувати дітям нетрадиційний набір ляльок для твору сценок і п'єс для різноконтекстних ролей - Дід Мороз і Жаба, Снігуронька та Півник ;

       надати можливість для виконання контрастних ролей - старого ведмедя і маленьке ведмежа, злий собаки і беззахисного цуценя і багато іншого .

Очевидно, що в даний час, завдяки зусиллям вчених, методистів і практиків, робота з дітьми по театралізованої діяльності отримала наукове обгрунтування та методичну опрацювання. Вчені одностайні в думці, що театр є одним з найбільш яскравих, барвистих і доступних сприйняттю дитини сфер мистецтва. Він доставляє дітям радість, розвиває уяву і фантазію, сприяє творчому розвитку дитини і формування базису його особистісної культури. За естетичної значущості і впливу на загальний розвиток дитини театралізованої діяльності по праву належить почесне місце поряд з музикою, малюванням і ліпленням.

Твори В.О.Сухомлинського є невичерпним джерелом для театральної творчості, адже герої даних казок та оповідань  близькі і зрозумілі дітям. Характери героїв можна легко передати засобами театрального мистецтва. А який глибокий і повчальний зміст вони мають!

З практики своєї роботи зробили висновок, що будь-яка мета  заняття досягається дітьми легше, простіше і швидше, якщо вони її обіграють. Тому театралізована діяльність стала значним помічником при підготовці і проведенні занять. Для школярів навчальні завдання, прямо поставлені перед ними, не завжди бувають цікаві, і, отже не відіграють особливої ролі в їх розвитку.наприклад, вчимо дітей приймати зважені рішення:

Вправа „Обери позицію ”. (На дошці дві таблички „Так ”, „Ні ” .)

Вчитель. Бути позитивним - ой як непросто! Подивіться інсценізацію оповідання В.Сухомлинського „А серце тобі нічого не наказало?” і допоможіть героєві вибрати правильну позицію. Ті, хто підтримує Андрійка, станьте до таблички „Так”.  Хто вважає, що потрібно вчинити по - іншому  - до таблички „Ні”.  Поясніть свій вибір.

                                 А серце тобі нічого не наказало?

Андрійко прийшов зі школи і побачив заплакану матір. Він поклав книжки і сів за стіл. Чекає обіду.

-         А тата відвезли до лікарні, - каже мати. – Занедужав батько.

Вона ждала ,що син занепокоїться, стривожиться. Та син був незворушний, спокійний. Мати широко розплющеними очима дивилася на Андрійка.

-         А нам завтра до лісу йти, - каже Андрійко. – Завтра ж неділя…Учителька наказала, щоб усі прийшли до школи о сьомій годині ранку.

-          Ну й куди ж ти підеш завтра?

-         До лісу… Як наказала вчителька.

-          А серце тобі нічого не наказало? – спитала мати.

 У підсумку результат виходить ефективніше, і вміння  набагато міцніші.

Елементи театралізації я намагалася включати на різних заняттях: ознайомлення з художньою літературою, пізнавальне, розвиток мови, математика, навчання грамоті і т.д..

Завдяки незвичайному казковому сюжету, заняття дозволяють зацікавлювати дітей, так як природна потреба втрутитися в хід подій і вплинути на них змушує дітей докласти максимум зусиль для виконання завдань.


 

/